Padomi ceļošanai Ukrainā

Ja vēlaties doties uz Šipotas nometni, pabūt Krimā vai vienkārši aizbraukt uz Ukrainu, tas nav grūti izdarāms! No 2005. gada septembra Latvijas pilsoņi drīkst iebraukt Ukrainā bez vīzas, ja vien plānotais uzturēšanās termiņš valstī nepārsniedz 90 dienas. Nekādas reģistrācijas arī nav jākārto, un šobrīd nav jāpilda arī imigrācijas kartītes aizpildīšanai.Ukrainā ir daudz vietu, kur būt un redzēt, bet arī vienkārša pārvietošanās sagādā prieku, jo skaista zeme! Ar vilcienu braucot acu priekšā kalni, zirdziņi, saulespuķu un kukurūzas lauki utt., pa asfaltētiem ceļiem pārvietojoties – visgarlaicīgāko ceļu atsvaidzina ar krāsainām mozaīkām izliktās, maziem templīšiem līdzīgās autobusa pieturas.

Stopēšana

Stopēšana Ukrainā tiek uzskatīta par bīstamu un nav tik izplatīta kā pie mums. Braucot cauri visai Ukrainai,  pilnīgi visi jaukie un izpalīdzīgie šoferi apvaicājās, vai nav bail un vai nav kas slikts gadījies utt.  Bet kā izteicās kāda mamma no Odesas, “eto vsjo jerunda“. Cilvēki ļoti viesmīlīgi, brīvi un runātīgi. Jābūt gatavam daudz runāties un par sevi stāstīt. Piedāvājumi iepazīties ar pilsētu, parku, paēst restorānā, nopeldēties, pārcelties uz dzīvi Ukrainā, braukt pavisam citā virzienā utt. ir pat retāk nekā Krievijā. Protams, nedrīkst aizmigt, labāk neflirtēt ar šoferi u.c. lietas, ko vienmēr der atcerēties.
Ceļi Ukrainā ir ļoti dažādas kvalitātes un mašīnas arī. Piemēram, ja nostopējat vecu kravas mašīnu, kuras šoferim nekur nav jāsteidzas, jo visa dzīve taču ir ceāļ, tad var gadīties pārvietoties arī ļoti lēni. Krimā, citās tipiskās tūristu vietās un pierobežā šoferi bieži vēlas vest par naudu, taču parasti tūliņ arī paziņo, cik grib saņemt  un vienmēr  jau atrodas cilvēki, kas palīdz vienkārši tāpat.
Ņemiet līdzi atstarotājus- pilsētas ir maz apgaismotas un Ukrainas dienvidos vasarā jau astoņos vakarā ir tumšs. Pašu komfortam ceļā noder arī kasetes un kompaktdiski, jo šoferu iecienītais krievu pops un vietējās raidstacijas ātri nogurdina.

Sabiedriskais transports

Vislētākais sabiedriskais transports Ukrainā ir vilciens, autobusi benzīna cenu dēļ mēdz būt daudz dārgāki. Vilciena biļešu cenas atkarīgas no vagona aprīkojuma. Vagonu veidi:
kopējie vagoni, iedalās trijās klasēs- sēdvietas;
plackartes – sēdvietas vai guļvietas;
kupeja – guļvieta atsevišķā telpā kopā ar vēl 3 pasažieriem.
Vislētākās ir biļetes kopējos vagonos, dārgākas ir plackartes vietas, bet visvairāk jāmaksā par komfortablo kupejas vagonu.
Iekšzemes reisi vienmēr ir lētāki nekā starptautiskie.
Šobrīd apmēram 200 -250 km brauciens ar iekšzmes vilcienu maksā 1.70 Ls, salīdzinoši ar Latvijutas ir ļoti lēti.Tālākos braucienos jāmaksā vēl 7 grivnas no personas par gultasveļas komplektu, bet no šī pakalpojuma var arī mierīgi atteikties, par spīti vilciena pavadoņu dusmīgajām un sarauktajām uzacīm.Izmantojot Ukrainas sabiedrisko transportu, jārēķinās ar iespējamo jucekli un pārsteigumiem.
Pat tādā šķietami ne pārāk mazā pilsētā kā Umaņa (vairāk kā 200 tūkstoši iedzīvotāju) lielā un skaistā stacijas ēka var vienkārši nestrādāt. Brauciena no Ļvovas uz Polijas robežai tuvo pilsētu Rava Rusku vidējais ātrums ir 28 km stundā. Lielajās pilsētās un centrālajās kasēs var nākties stāvēt ļoti garās un skaāļs rindās. Dažādu apstākļu, piemēram, tūrisma sezonas beigas/sākums, biļetes visiem nepietiek un jāgaida nākamais vilciens. Piemēram, no Krimas  un centrālo Ukrainu augustā un septembra sākumā vēlas doties ļoti daudzi, tāpēc biļetes drošāk nopirkt kādu dienu iepriekš. Biļetes parasti var dabūt arī neilgu laiku pirms vilciena atiešanas, jo tad kāds, kas nebrauc, tās atdod atpakaļ kasē. Protams, biļešu var nepietikt arī vienkārši tāpēc, ka visas izpirktas.Ja biļetes nevar nopirkt, bet jāsteidzas, var braukt uz priekšu pa maziem gabaliņiem. Padomus (tie parasti nemaksā vairāk par 70 kapeikām) šajos jautājumos dod izziņu birojs turpat stacijā. Vienmēr var mēģināt piekukuļot vilciena pavadoni vai autobusa šoferi. Vilcienu pavadoņi (izņemot starptautiskos reisus, jo tajos ir pārbaudes) par biļetes cenu mēdz ielaist nelegālus pasažierus trešajā – bagāžas stāvā; brauciens būs neērtāks, bet citādi nekādas vainas.

Vilcieni iet arī naktīs- ja gribas tikt uz priekšu, nav jāstopē pa tumsu un var pagulēt.

Cenas kopumā ir lētākas nekā Latvijā, dārgākas ir lielās pilsētas un lielveikali. Augļus un dārzeņus rūpīgi nomazgājiet.   Bet ja gadās saslimt, tad aptiekās nedārgi parasti var nopirkt nepieciešamos medikamentus, ko Latvijā pārdod tikai pret receptēm.

Ja runājat krieviski, Ukrainā varēsiet ar visiem saprasties. Rietumukrainā un atsevišķos lauku rajonos ir  vietas, kurās iedzīvotāji runā tikai ukrainiski, taču Krimā un pilsētās sarunāties nav nekādu problēmu. Ņemiet līdzi savu studenta apliecību, vislabāk jau visur pazīstamo ISIC, sabiedriskajā transportā un ieejai muzejos u.c. var gadīties atlaides.

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.


*

Huh?