Digeri – 60. gadu DIY aktīvisti

Digeri darbojās 20. gs. 60-os gados Sanfracisko Heitešberijas rajonā, kas bija viens no pasaules Sešdesmito gadu kontrkultūras centriem un būtiski pārmainīja gan ASV, gan pasaules dzīvi un kultūru. Digeri darbojās noslēpumainas anonimitātes aizsegā. Savu nosaukumu tie ņēmuši no Anglijas Digeriem (1649-50), kas sludināja sabiedrības vīziju, kura būtu brīva no privātīpašuma, no visa veida pirkšanas-pārdošanas attiecībām.

Arī jaunie digeri uzskatīja, ka viņi var būt brīvi, tikai esot ārpus, norobežojoties no ārējās Rietumu kultūras stūrakmeņu – peļņas, privātīpašuma un varas – pasaules. Atrodoties vairākuma vidū, to mainīt nav iespējams. Sanfrancisko digeru kustība veidojās no divām radikāli noskaņotām kustībām, kuras 60-to gadu vidū plauka Sanfrancisko Līča reģionā – bohēmiskā/pagrīdes mākslas un teātra sabiedrības un Jauno kreiso cilvēktiesību un miera kustības.

Digeru vīzija bija Brīvā pilsēta, un, lai to iemiesotu, viņi izmantoja ielu teātri, anarhistiskas darbības un mākslas hepeningus. Zināmākās digeru aktivitātes saistās ar bezmaksas ēdiena dalīšanu Zelta vārtu parkā un Bezmaksas veikalu veidošanu, kur tika savāktas nevajadzīgās, liekās, pārpalikušās mantas un katrs tās varēja iegūt pilnīgi bez maksas. Bezmaksas ēdiens un mantas ir daļa no digeru filozofijas, lai atbrīvotu cilvēku pašu – sākt ar bezmaksas dzīvesvietu, pārtiku un pakalpojumiem. Digeru saukļi izplatījās visā kontrkultūras vidē un pat iegāja konformistiskās sabiedrības apritē. Populārākie ir “Dari pats!” un “Šodien ir tavas atlikušās dzīves pirmā diena”. Digeri no jauna cēla gaismā un paši izdomāja tādas idejas kā pilngraudu kviešu maizes cepšanu (tā bija pazīstama kā Brīvā digeru maize un tika cepta vienas un divu mārciņu tilpuma kafijas kārbās bezmaksas ceptuvē), pirmā Bezmaksas klīnika, kas iedvesmoja vēlākās Heitešberijas Brīvo medicīnisko klīnikas radīšanu, apģērbu batikošanu, kopēju dabas planetāro notikumu – saulgriežu – svinēšanu.

Tomēr pirmkārt un galvenokārt digeri bija aktieri – un dzīves aktieri turklāt. Viņu skatuve bija Heitešberijas, vēlāk arī visas Sanfrancisko, ielas un parki. Vienas no digeru saknēm bija radikālā Snafracisko mīmu trupa, ko 50-os gados radīja aktieris un rakstnieks R.G. Deivis. Digeri dabiski turpināja trupas attīstību, iznākot no telpām ielās, sniedzot bezmaksas priekšnesumu uz pagaidu skatuvēm, kas tika uzceltas tieši pirms izrādes. Digeru enerģija gāja vēl tālāk – viņi atteicās arī no skatuvēm un devās tieši pilsētas ielās, kur tieši tajā laikā brieda un veidojās jaunā jaunatnes kontrkultūra. Digeru teātris bija “partizānu teātris”. Izmantojot ielas kā skatuvi un visu pasauli kā skatītājus, viņi lika lietā visas pūles, lai cīnītos ar bailēm un aizspriedumiem, izmantojot absurdus, neiedomājamus, šokējošus paņēmienus, tostarp arī atrašanos kailiem publiskās vietās.

Tieši pateicoties digeriem kā aktieriem, hipiju kustības fenomens pacēlās pāri vietējās domubiedru komūnas līmenim un kļuva par masu mēdiju fenomenu, kas atspoguļojās visas pasaules preses sākumlapās un TV ekrānos: Naudas nāves gājiens, Neredzamais cirks, Hipiju bēres un brīvā cilvēka dzimšana.

Neraugoties uz savu pasākumu skaļo publicitāti, digeri darbojās anonīmi, neatklājot savas personības. Zināmi gadījumi, kad žurnālistam tika atļauta intervija ar digeru līderi, tikai viņš ticis brīdināts, ka līderis var būt nerunīgs un noliegt savu identitāti. Ierodoties uz interviju, pēc neilga laika žurnālists atklājis, ka viņa intervējamais arī ir žurnālists, kuram arī apsolīta intervija ar digeru līderi. Īsi sakot, tikuši izjokoti abi žurnālisti. Vai arī, kad Bezmaksas klīnikā ieradies reportieris ar mērķi aprunāties ar Emetu Groganu, pēdējais palūdzis kādu no kolēģiem aiziet un patērzēt zem Emeta Grogana vārda.

Digeru aktivitātes

Bezmaksas ēdiens

Bezmaksas ēdiens Panandelas parkā Sandrancisko.Sanfrancsico Oracle 2. numurā parādījās sludinājums – “Bezmaksas ēdiens. Panandles parkā. Četros pēcpusdienā ik dienas. Ņemiet līdzi savu bļodiņu un karoti. Tas ir bez maksas, jo tas ir jūsu. Digeri.” Digeru līderis Emets Grogans ar sekotājiem devās uz Sanfrancisko pārtikas tirgu un pierunāja tirgotājus atdot dienā neizpārdotos vai iepriekšējās dienas dārzeņus. Putnu gaļas nodaļā vien viņi dabūja 20 kg cāļu un tītaru gaļas produktu. Pa ceļam pievākuši 2 kannas piena, astoņos no rīta viņi sāka gatavot ēdienu. Četros vakarā tas tika pasniegts. Divatā ar sekotāju Billiju Markotu viņi tā darīja veselu nedēļu, līdz ēst gatavošanu pārņēma Klaitonielas komūna, kurā bija sešas jaunas dāmas, pārsvarā bijušās koledžas studentes. Ēdiena transportēšanu un izdalīšanu uzņēmās divi citi mīmu trupas locekļi, un Emets turpināja pildīt tikai sagādnieka pienākumus. Īpaši noderīgs digeru ēdiens izrādījās 1967. gada vasarā, kas Sanfrancisko pārpludināja puķaini noskaņoti pusaudži un jaunieši bez pastāvīgiem iztikas līdzekļiem.

Protams, nekādu oficiālu atļauju un sanitāro grāmatiņu digeriem nebija. Kad parkā ieradās Sanfracisko veselības departamenta pārstāvji un pieprasīja dokumentus, draudot pasākumu tūlīt slēgt, digeri paskaidroja, ka notiekošais esot vienkārši ģimenes pikniks, kam nekāda oficiāla atļauja nav nepieciešama. Ēdāji ātri saprata notiekošo un steidzās apstiprināt, ka tiešām ir viens otram brāļi, māsas, tantes un onkuļi milzīgā ģimenē, ka šeit savākusies uz pikniku. Ierēdņiem nācās atkāpties, neizpratnē kasot paurus.

Lai finansētu ēdiena gatavošanu, digeri vāca arī ziedojumus, kādā avotā pat minēts, ka viņi vienojušies ar LSD tirgoņiem, ka zināms procents to peļņas tiek ziedots digeru aktivitātēm (atcerēsimies, ka līdz pat 1966. gada 6. oktobrim LSD Kalifornijā bija legāls).

1966.10.06. Love Pageant Rally (Mīlestības parāde – mītiņš)
Viens no jauno Heitešberijas komūnu definējošajiem notikumiem iezīmēja dienu, kad Kalifornija pasludināja LSD ārpus likuma.  Tomēr vispārējā pasākuma noskaņa , kurā piedalījās ap 1000 cilvēku, bija priecīga un iezīmēja pēc trim mēnešiem sekojošā Human Be-in aprises. Pasākumā uzstājās Big Brother and the Holding Company, Wildflower, neiztrūka The Merry Pranksters ar visu slaveno autobusu.

Organizētāji aicināja dalībniekus ierasties ar – zelta krāsām, personīgo svēto un guru, kā arī pagrīdes varoņu fotogrāfijām, bērniem, puķēm, flautām, bungām, spalvām, krellēm, karogiem, smaržnūjiņām, zvaniņiem, gongiem, simboliem, tērpiem… un tā visa arī netrūka ievērojamā daudzumā.
(Neliels video: http://www.pbs.org/wgbh/amex/love/sfeature/timeline_love_wm_hi.html)

1966.10.31. Pirmā Brīvā (bezmaksas) veikala atvēršana
Sanfrancisko laika gaitā pastāvēja trīs digeru bezmaksas veikali. Savukārt komūnās tika ieviestas kastes, kur cilvēki var izlikt citiem savas liekās mantas (tādas vēl aizvien sastopamas Rainbow nometnēs). Šie veikali palīdzēja cilvēkiem iejusties jaunajā puķu bērnu  vidē, tos izmantoja armiju izdienējošie jaunieši, lai atstātu savas uniformas un izietu no veikaliņa kā pavisam citi cilvēki. Hipiju vidē šāds princips darbojās nevainojami – tie, kam kaut kas nebija vajadzīgs, nesa mantas uz veikaliņu, lai tās tiktu citiem brāļiem un māsām, iztiekot bez naudas starpniecības. Šajos veikalos nebija arī “pārdevēju” un “pircēju” klasiskajā nozīmē, ja kāds iedomājās prasīt, – Kurš te ir galvenais?, tad atbilde vienmēr bija – Tu!
1966.12.17. Naudas nāves un Heitešberijas atdzimšanas gājiens
Digeru rīkotais karnevāliskais pasākums simbolizēja naudas nāvi un Heitešberijas atdzimšanu. Digeri bruņojās ar 200 automašīnu spogulīšiem no šrotiem, 1000 svilpītēm, smaržkociņiem, svecēm, puķēm un sagatavoja krietnu simtu plakātu ar uzrakstu “NOW” (Tagad).  Mīmu trupa sadalījās divās daļās, kas pārvietojās pa Heitas ielas abām ietvēm, skandējot lozungus uz dalot garāmgājējiem plakātus un svilpītes. Meitenes, tērpušās baltos palagos kā togās, dalīja spogulīšus, lai ar tiem no ielas saulainās puses laistu saules zaķīšus uz ēnaino. Grupa aktieru, tērpušies melnos apģērbos ar dzīvnieku galvām, nesa lielu šķirstu, kas pildīts ar naudaszīmju imitācijām, un Šopēna sēru marša skaņās dziedāja: Get out my life, why don’t you, babe? Pūlis ātri vien nobloķēja ielu, un 3 līdz 4 000 cilvēku skandēja – ielas pieder cilvēkiem! Ieradās policija, taču tai nebija nekādas izpratnes, ko iesākt šādā situācijā, tā aprobežojās ar pāris klātesošo Elles eņģeļu aizturēšanu. Pūlis devās uz policijas iecirkni un pieprasīja aizturēto atbrīvošanu.

1967.01.14. Human be-in
Rokkoncerts, literāri lasījumi, protesta akcija, apziņas pamošanās – Human Be-in tika pasludināts par Cilšu sanākšanu, lai apvienotu un aktivizētu dažādus kontrkultūras novirzienus. Dažādi avoti vēsta, ka parkā bijuši no 10 līdz 50 tūkstoši cilvēku. Biežāk tiek minēti aptuveni 20 tūkstoši. Pasākumā uzstājās Timotejs Līrijs, dzejnieki Alans Ginsbergs un Harijs Snaiders. Komiķis Diks Gregorijs, grupas Grateful Dead,  Jefferson Airplane un Quicksilver Messenger Service. Digeri piedalījās pasākuma organizēšanā un bez maksas ēdināja tā apmeklētājus.

1967.10.06. Hipiju bēres
Vēl viens digeru karnevālisks gājiens, kas notika tieši gadu kopš Mīlestības parādes. Zināmā mērā protests pret Mīlestības vasaras komercializāciju un aicinājums katram pašam būt brīvam sevī.
(Video: http://www.pbs.org/wgbh/amex/love/sfeature/timeline_death_wm_hi.html)

Atbildēt

Jūsu e-pasta adrese netiks publicēta.


*

Huh?